Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Low Arousal

Low arousal
Her på skolen arbejder vi med en low arousal tilgang. 
Tilgangen går ud på, at forsøge at nedtrappe konflikter og skabe et afstressende miljø for eleverne.
Ansvaret for at tingene lykkes ligger hos de voksne- og ikke børnene. 

Gennem brug af low arousal støtter vi eleverne med forskellige udfordringer til at bevare eller genoprette roen i deres nervesystem, så de undgår at havne i kaos med risiko for voldsomme reaktioner. 
Børns adfærd er i høj grad præget af de forventninger vi har til dem. Derfor er det vigtigt at vores forventninger er realistiske, og tilsvarer de evner som barnet har. 
Vi tror på, at børn der kan opføre sig ordentligt - de gør det. 

Eksempler på hvordan tilgangen benyttes  

  • Fysisk afstand
  • At træde tilbage i stedet for at gå frem mod barnet/den unge
  • At undgå berøring og direkte øjenkontakt
  • Sørge for rolig stemmeføring, tempo og kropssprog

Budskabet er at ro smitter

 

Metoden kan benyttes hjemme ligesom på skolen

  • Vi har på skolen fokus på at finde ud af hvordan vi gør den ønskede opførsel meningsfuld for barnet, og kan dermed påvirke adfærden. 
  • Vi har fokus på at børn skal lykkes. Voksne lærer af sine fejl, men børn lærer af de ting der lykkes.
  • Vi har opmærksomhed på vores eget kropssprog og sindsstemning i forhold til børnene, da vores fremtoning og måden vi taler med andre på smitter af på de mennesker vi har omkring os. 
  • Vores pædagogisk går du på, at forsøge at stille krav på en måde der virker. Hvis måden vi stiller krav på ikke virker, er der ikke noget i vejen med barnet, men i stedet noget galt med måden kravene er stillet på. 
  • Mennesker er ikke ens, og derfor skal måden vi behandler hinanden på heller ikke være ens. Vi tager derfor forbehold for den enkeltes udfordringer. 
  • Et andet fokuspunkt er, at have fokus på det der er vigtigt, nemlig målet. Og så skære nogle af de ting fra, som ikke hjælper med at opnå målet. 
  • Vi arbejder henimod medstand i stedet for modstand. Det er når børnene og voksne sammen finder en løsning, som de er enige om.